Nieuws

Slim Zoeken

Loonkosten optimaliseren, ook in 2019 staat het ongetwijfeld hoog op de agenda in heel wat bedrijven. Werkuitkeringen en de doelgroepenvermindering zijn twee maatregelen die je daarbij helpen. Voor beide wijzigde er een en ander bij de start van het nieuwe jaar. Tijd voor een overzicht.

Een derde (32%) van de bedrijven binnen het VK en Europa denkt dat ze niet of over onvoldoende vaardigheden binnen het hr- en payrolldepartement beschikken om zich aan te passen aan de veranderingen door de Brexit in de komende maanden. Dat blijkt uit een onderzoek door payroll- en HR-dienstenverlener SD Worx, bij 1.000 hr-, payroll- en juridische professionals. Volgens 63% van de respondenten zal de Brexit moeilijkheden opleveren en volgens 18% zelfs in erg hoge mate.

  • 26% van de Europese organisaties weet niet hoeveel werknemers ze in het VK hebben
  • 63% denkt dat een voorbereiding op de Brexit moeilijk zal zijn
  • 60% ontbreekt het aan fiscale en juridische vaardigheden en zal externe adviseurs inschakelen
  • Meer dan een derde van de respondenten is niet zeker hoe hun werknemerscontracten moeten worden gewijzigd na de Brexit (35%)

Om dat tekort aan vaardigheden aan te pakken, zal bijna twee derde (64%) van de organisaties extern talent inhuren of intern trainen. De overige 36% heeft geen plannen om een oplossing te vinden op dit gebied, of weet niet hoe ze het gebrek aan vaardigheden zal oplossen.

Er zijn duidelijke redenen waarom bedrijven denken dat het proces niet vlot zal verlopen. Uit het rapport blijkt duidelijk dat sommige organisaties zich niet bewust zijn van de impact die de Brexit zal hebben op hun medewerkers. Zo weet bijvoorbeeld 28% van de respondenten niet hoeveel van hun werknemers in de EU werken. 26% van de Europese organisaties weet niet hoeveel werknemers ze in het Verenigd Koninkrijk hebben.

Ook de tewerkstelling zal invloed ondervinden: bijna zeven van de tien respondenten (69%) zeggen dat hun Britse/Europese aanwervingsplannen door de Brexit zullen worden beïnvloed. Meer dan een derde van de respondenten is niet zeker hoe hun werknemerscontracten moeten worden gewijzigd na de Brexit (35%) en een derde (32%) zal meer personeel in Europa aannemen.

Problemen om de juiste vaardigheden te vinden

Wat de voorbereiding op de Brexit betreft, bleek uit het onderzoek dat de grootste uitdagingen voor de respondenten het begrijpen van de veranderende wetgeving is (44%), het verhuizen van personeel en/of hoofdkantoor (35%) en het vinden van interne vaardigheden om de veranderingen veroorzaakt door de Brexit te beheren (29%). Bovendien denkt 39% van de respondenten dat de Brexit een negatieve impact zal hebben op hun hr- en payrollafdeling.

Brexit

Het onderzoek toont aan dat 60% van de bedrijven momenteel niet over de fiscale en juridische vaardigheden beschikken die nodig zijn voor de door Brexit veroorzaakte bedrijfsveranderingen, en bijgevolg voor begeleiding een beroep op derden zullen doen.

Sven Reynders, Regio Manager Tax & International Employment van SD Worx België, merkt op: "Deze survey heeft de enorme onzekerheid bij bedrijven in zowel het VK als Europa bevestigd. Velen zijn zich niet bewust van de impact die de Brexit zal hebben op hun hr- en payrollafdelingen, en hun bedrijf als geheel. Van de verhuizing van kantoren en mensen naar de uitbesteding van diensten ... bedrijven zullen zich moeten aanpassen aan de nieuwe wetten en regels die de komende maanden worden vastgelegd."

Doe de Brexit stresstest

Is uw bedrijf klaar om de problemen aan te pakken die de Brexit op het vlak van payroll, wetgeving en fiscaliteit zal veroorzaken? Ontdek het door hier deel te nemen aan de Brexit Stress Test van SD Worx. U kunt hier ook het volledige surveyrapport en de infografiek downloaden.

Over het onderzoek

In opdracht van SD Worx werd een onafhankelijk online onderzoek uitgevoerd bij 1.000 hr- en payrollprofessionals in zeven Europese landen, allen met beslissingsbevoegdheid op het vlak van payroll. Het onderzoek werd uitgevoerd in het België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Nederland, en het VK tussen november 2018 en december 2018. De gegevens werden niet gewogen, zodat de resultaten per land worden gerapporteerd.

Al sinds de jaren 60 sluiten de sociale partners uit de privésector tweejaarlijks een interprofessioneel akkoord af. Dat IPA vormt het startpunt voor heel wat regelgevend werk. Hoever staan de onderhandelingen voor de periode 2019-20? En mag de regering in de bres springen als er geen witte rook komt?

Of je sociale verkiezingen moet organiseren, hangt af van de grootte van je personeelsbestand. Stelt je onderneming gemiddeld 50 medewerkers tewerk, dan moet je een comité voor preventie en bescherming oprichten. Vanaf een gemiddelde van 100 werknemers is ook een ondernemingsraad verplicht. De berekening doe je aan de hand van een vaste formule.

LWB Logo Bottom

Bedrijfsinformatie

Doelvoetstraat 7
B-3580 Beringen
tel +32 11 45 60 60
fax +32 11 45 38 49
info@lwb-info.be

Social media

linkedin icoonFacebook icoon


KMO small

LWB is een partner van:  SDWORX