NL
Nieuws- en persberichten

Wij houden u graag op de hoogte via onze nieuwsitems en persberichten.

Nieuws - en persberichten

Wij houden u graag op de hoogte

Nieuwe maatregelen of nieuwe wetten? Blijf hier op de hoogte van de nieuwigheden in loonberekening & loonadministratie.

Gepubliceerd op 22/03/2024

Vrijstelling doorstorting bedrijfsvoorheffing ploegenarbeid: "omvang werk" dan toch niet exact identiek

Ondernemingen waar ploegenarbeid wordt verricht, zijn ervan vrijgesteld een bepaald gedeelte van de ingehouden bedrijfsvoorheffing door te storten naar de fiscus. Deze vrijstelling van doorstorting van de BV wordt enkel toegekend voor werknemers die in de maand waarvoor de werkgever het voordeel vraagt, tenminste een derde van hun arbeidstijd in ploegen werken. Onlangs keurde de regering een voorstel van Minister Van Peteghem goed waarbij men een extra luik “Ploegenarbeid-bis” toevoegt aan de bestaande wetgeving m.b.t. de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing. Men hoopt hierbij een stuk rechtsonzekerheid weg te nemen omwille van de recente uitspraak van het Grondwettelijk Hof. In die uitspraak interpreteert men de voorwaarde “omvang van het werk” op een strikte manier zodat heel wat bedrijven riskeren niet langer meer in aanmerking te komen voor de vrijstelling doorstorting bedrijfsvoorheffing.

Lees meer
Gepubliceerd op 19/03/2024

Vlaamse vermindering personen zonder recente duurzame werkervaring: verruiming leeftijdsvoorwaarde

De Vlaamse Regering verruimt de leeftijdsgrenzen voor de doelgroepvermindering voor personen zonder recente, duurzame werkervaring vanaf 1 juli 2024. Deze nieuwe doelgroepvermindering voor het Vlaamse Gewest ging van start op 1 oktober 2023. Werknemers tussen 25 en 58 jaar kunnen in aanmerking komen als ze voldoen aan alle voorwaarden. Men breidt de doelgroep uit tot personen vanaf het einde van de deeltijds leerplicht (dus in principe vanaf 18 jaar) tot de wettelijke pensioenleeftijd. We brengen de voorwaarden en modaliteiten van de doelgroepvermindering nog eens in herinnering verder in dit nieuwsbericht.

Lees meer
Gepubliceerd op 19/03/2024

Forfaitaire kilometervergoeding voor professionele verplaatsingen daalt licht

Werkgevers kunnen een vastgelegde kilometervergoeding hanteren voor de terugbetaling van kosten aan werknemers die met de eigen wagen professionele verplaatsingen maken. Zowel de RSZ als de fiscus aanvaarden het als forfaitaire kostenvergoeding. Als zodanig is deze vergoeding niet onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen en vrijgesteld van belastingen. Voor de periode van 1 april 2024 tot en met 30 juni 2024 daalt het nieuwe bedrag van 0,4269 EUR per kilometer naar 0,4265 EUR per kilometer.

Lees meer
Gepubliceerd op 19/03/2024

Einde outplacement medische overmacht, voortaan het 'Terug Naar Werk-fonds'

Vanaf 1 april 2024 moet de werkgever, die de arbeidsovereenkomst eenzijdig beëindigt wegens medische overmacht, geen outplacementbegeleiding meer aanbieden. In de plaats daarvan moet hij een nieuwe verplichting naleven. Volgend op de eenzijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst door de werkgever, moet hij : - een aantal identificatiegegevens bezorgen over zichzelf en de betrokken werknemer aan het RIZIV (aangifte); - en een bijdrage van 1.800 EUR aan het ‘Terug naar werk-fonds’ betalen.

Lees meer
Gepubliceerd op 12/03/2024

Federal Learning Account: uitstel, maar nog steeds onwerkbaar

Na de verplichte opmaak van een jaarlijks opleidingsplan (voor werkgevers met minstens 20 werknemers), en het individuele opleidingsrecht voor elke werknemer (afhankelijk van grootte van de onderneming, en eventuele sectorale bepalingen, tot 5 dagen per jaar), komt er binnenkort voor elke private werkgever een derde opleidingsverplichting: de registratie van alle formele en informele opleidingen in het kader van de arbeidsrelatie in een overheidsdatabank, de Federal Learning Account (FLA).

Lees meer
Gepubliceerd op 11/03/2024

De intrede van de elektronische C3.2A (eC3.2)

Elke werknemer die tijdelijk werkloos wordt gesteld, moet per kalendermaand een controlekaart krijgen van zijn werkgever. Het nummer van deze controlekaart moet door de werkgever in het validatieboek worden ingeschreven. Vanaf de eerste werkloosheidsdag moet de werknemer de kaart altijd bij zich hebben en invullen volgens de instructies. Op het einde van de maand bezorgt hij de kaart aan zijn uitbetalingsinstelling om zijn uitkeringen te berekenen. De RVA schat dat de papieren C3.2A vanaf 1 oktober 2024 voorgoed verleden tijd zal zijn. Vanaf oktober dit jaar zullen alle werknemers hun controlekaart dus vermoedelijk verplicht online moeten invullen en valideren. De RVA raadt daarom sterk aan de omschakeling niet uit te stellen!

Lees meer
Gepubliceerd op 28/02/2024

Vrijstelling doorstorting BV steunzones: Vlaanderen kondigt 4 nieuwe steunzones aan

Werkgevers die in steunzones investeringen doen met het oog op jobcreatie, kunnen ervan vrijgesteld worden om 25% van de ingehouden bedrijfsvoorheffing (BV) door te storten aan de schatkist. Uiteraard moet hiervoor aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn. Momenteel zijn er drie steunzones in Vlaanderen afgebakend en vier in Wallonië. De Vlaamse regering kondigt 4 nieuwe steunzones aan. De inwerkingtreding zou gepland zijn uiterlijk op 1 november 2024.

Lees meer
Gepubliceerd op 27/02/2024

Economische arbeidsmigratie: Vlaanderen versoepelt en verstrengt tegelijk

Vanaf 1 maart 2024 wijzigt het Vlaamse Gewest sommige regels over de arbeidskaarten en de single permits. Niet-EER-onderdanen hebben in principe een single permit of arbeidskaart B nodig om in Vlaanderen te werken. De arbeidskaart B geldt voor tewerkstellingen van minder dan 90 dagen, en de single permit voor langere periodes. Beide documenten worden verder in dit nieuwsbericht als ‘toelating tot arbeid’ vernoemd.

Lees meer
Gepubliceerd op 27/02/2024

CO2-referentie-uitstoot 2024 bekend: fossiele bedrijfswagen wordt nauwelijks duurder

De regering bereikte eind januari een akkoord over de CO2-referentie-uitstoot voor 2024. Dankzij een ingreep in de berekeningswijze van de referentiewaarden, dalen deze nauwelijks in vergelijking met 2023. Wie een bedrijfswagen heeft, kan dus opgelucht ademhalen. Het belastbaar voordeel van alle aard, gekoppeld aan het privégebruik van de bedrijfswagen, zal immers slechts licht stijgen.

Lees meer