De regering bereikte eind januari een akkoord over de CO2-referentie-uitstoot voor 2024.
Dankzij een ingreep in de berekeningswijze van de referentiewaarden, dalen deze nauwelijks in vergelijking met 2023.
Wie een bedrijfswagen heeft, kan dus opgelucht ademhalen. Het belastbaar voordeel van alle aard, gekoppeld aan het privégebruik van de bedrijfswagen, zal immers slechts licht stijgen.
Sinds 2012 berekenen we het voordeel van alle aard (VAA) voor het privégebruik van een bedrijfswagen op basis van een specifieke formule.
We passen daarbij een CO2-coëfficiënt toe op 6/7e van de cataloguswaarde van de auto en maken een correctie in functie van de ouderdom van de auto.
Deze correctie voor ouderdom houdt in dat de cataloguswaarde in het eerste jaar van inschrijving meetelt aan100%.
In het tweede jaar is dat nog 94%. Per jaar daalt dit verder met 6%, tot een minimum van 70% (vanaf het 6e jaar).
De CO2-referentie-uitstoot wordt jaarlijks herzien en berekend in functie van de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens.
Wat voorafging
Er was de laatste weken heel wat te doen over de CO2-referentie-uitstoot die van toepassing zou zijn voor inkomstenjaar 2024. Deze zouden een fikse duik nemen in vergelijking met de voorgaande jaren. Enerzijds is dit te wijten aan het toenemend succes van elektrische wagens. De stijging van het aantal nieuwe inschrijvingen trekt de gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden. Anderzijds bleken de verouderde, lagere NEDC-uitstootwaarden nog een rol te spelen bij de berekening van de referentiewaarden.
Voorstel
Om te vermijden dat wagens op (deels) fossiele brandstof fors duurder zouden worden, legde Minister Van Peteghem een voorstel op de regeringstafel. Bedoeling was om ook de WLTP-uitstootwaarde meer te betrekken bij de berekening van de referentie-uitstoot. Dat voorstel kreeg inmiddels groen licht van de coalitiepartners.
Concreet
Voor het inkomstenjaar 2024 bedraagt de basis-CO2-coëfficiënt 5,5% voor een referentie-uitstoot van:
Ligt de CO2-uitstoot van de wagen:
Door een daling van de referentiewaarden, stijgt het belastbaar voordeel van alle aard (VAA).
Hierdoor wordt er meer bedrijfsvoorheffing ingehouden en houden werknemers (en bedrijfsleiders) netto iets minder over.
Voorbeeld - Audi A3 diesel:
Cataloguswaarde 32.490 EUR, 1e jaar inschrijving, 115 gr CO2/km.
Het VAA zal voor 2024 op jaarbasis 2.924,10 EUR bedragen. Voor januari 2024 is dat 247,67 EUR.
Dit is slechts een lichte stijging in vergelijking met 2023.
Vorig jaar bedroeg het VAA 2.868,40 EUR op jaarbasis (of 243,62 EUR voor januari).
Merk op dat de situatie er initieel heel anders uitzag.
Zonder ingreep zou er sprake geweest zijn van een VAA van 3.551,18 EUR per jaar (300,78 EUR voor januari 2024).
Sinds 2021 geldt een begrenzing van de referentie-CO2-uitstoot. De referentiewaarden van het betrokken jaar zullen deze van het voorgaande jaar niet mogen overstijgen.
Hierdoor mogen we de nieuw berekende waarden slechts toepassen in de berekeningsformule op voorwaarde dat ze lager liggen dan de referentiewaarden van het voorgaande kalenderjaar.
Liggen de nieuwe referentiewaarden hoger, dan moeten we de referentiewaarden van het voorgaande kalenderjaar blijven hanteren.
Voor 2024 zijn de referentiewaarden lager dan deze van 2023. Bijgevolg zullen we deze lagere waarden van 2024 moeten toepassen in de berekeningsformule.
Deze lagere waarden gelden dan meteen ook als maximumnorm voor 2025.
Merk op dat de begrenzing slechts in één richting werkt. Een daling van de waarden zal dus steeds onbeperkt doorwerken in de berekeningsformule.
De CO2-referentie-uitstoten voor 2024 dalen lichtjes in vergelijking met het voorgaande jaar. Dit geldt voor alle fossiele brandstoftypes. Het belastbaar VAA, verbonden aan het privégebruik van de bedrijfswagen, zal daardoor stijgen.
De werkgever ziet ook de bijhorende verworpen uitgaven stijgen. Deze bedragen:
Bron: https://www.sd.be/ellawebsite