NL
Gepubliceerd op 19/03/2024

Einde outplacement medische overmacht, voortaan het 'Terug Naar Werk-fonds'

Aangifte en betaling van de bijdrage door de werkgever

Vanaf 1 april 2024 moet de werkgever, die de arbeidsovereenkomst eenzijdig beëindigt wegens medische overmacht, geen outplacementbegeleiding meer aanbieden.

In de plaats daarvan moet de werkgever een nieuwe verplichting naleven.

Volgend op de eenzijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht door de werkgever, moet hij:

  • een aantal identificatiegegevens bezorgen over zichzelf en de betrokken werknemer aan het RIZIV bezorgen (aangifte);
  • en een bijdrage van 1.800 EUR aan het ‘Terug Naar Werk-fonds’ (TNW-fonds) betalen.

Hij krijgt hiervoor een termijn van 45 dagen.

De aangifte van de identificatiegegevens zal gebeuren via elektronische weg aan het RIZIV (www.riziv.fgov.be). Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan dit op papier gebeuren aan de hand van een model dat ter beschikking staat op de website van het RIZIV. Zowel de elektronische link als het model zijn vandaag nog niet beschikbaar op de website van het RIZIV.

Na ontvangst van de identificatiegegevens verstuurt het RIZIV een uitnodiging naar de werkgever tot betaling van 1.800 euro aan het Terug Naar Werk-fonds (TNW-fonds).

Via dit TNW-fonds kunnen de werknemers wiens arbeidsovereenkomst eindigt wegens medische overmacht, alsook bepaalde andere arbeidsongeschikte personen een beroep doen op gespecialiseerde coaching of loopbaanbegeleiding met het oog op sociaalprofessionele re-integratie. 

Aanvraag van de gerechtigde

Wie kan een tussenkomst van het TNW-fonds vragen?

Twee groepen gerechtigden komen in aanmerking om tussenkomst via het TNW-fonds te genieten:

  • Zij wiens arbeidsovereenkomst beëindigd werd wegens medische overmacht conform de wettelijke procedure. Het betreft niet enkel de werknemers, waarvan de arbeidsovereenkomst eenzijdig door de werkgever werd beëindigd. Komen ook in aanmerking: werknemers die zelf de beëindiging wegens medische overmacht inroepen en zij waarvan de overeenkomst eindigt op basis van een gezamenlijke vaststelling. De gerechtigde moet de aanvraag tot tussenkomst van het fonds binnen een termijn van 6 maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst indienen.

Merk op: Gerechtigden wiens arbeidsovereenkomst eindigt wegens medische overmacht in de periode van 1 april 2024 en 1 juli 2024 kunnen hun aanvraag tot 2 januari 2025 indienen.

  • Zij die in invaliditeit zijn. Voor die groep is de tussenkomst pas mogelijk vanaf 1 april 2025 én in zoverre er financiële middelen beschikbaar zijn.

Praktisch

De gerechtigde moet de aanvraag tot tussenkomst van het TNW-fonds richten tot de Dienst voor Uitkeringen van het RIZIV. De aanvraag kan zowel online gebeuren bij het RIZIV (www.riziv.be) of via een papieren formulier dat gedownload kan worden van diezelfde website. Ook hier is de nodige info nog niet beschikbaar op de website van het RIZIV.

In principe neemt de bevoegde dienst een beslissing binnen een termijn van 45 dagen vanaf de dag volgend op de dag van de aanvraag, tenzij men bijkomende inlichtingen vraagt.

Unieke bon van 1.800 euro

Bij een positieve beslissing van het RIZIV ontvangt de gerechtigde een unieke bon ter waarde van 1.800 euro, die kan inwisselen voor hulp en begeleiding op maat bij een erkende gespecialiseerde dienstverlener. De bon is 6 maanden geldig te rekenen vanaf de voorziene datum waarop de dienstverlening op maat start, of bij gebreke aan deze datum, te rekenen vanaf de datum van de positieve beslissing.

Bij een negatieve beslissing krijgt de gerechtigde hiervan een bericht bij aangetekend schrijven.

Erkenning en verplichtingen van gespecialiseerde dienstverleners

Dienstverleners die in dit kader hun diensten wensen aan te bieden, moeten aan een reeks verplichtingen voldoen.

Vóór zij kunnen optreden als dienstverlener in het kader van het TNW-fonds moeten zij bovendien een erkenning krijgen van het RIZIV.

Modaliteiten betaling aan de erkende dienstverlener

Om de betaling van de verstrekte dienstverlening te bekomen, moet de dienstverlener een aanvraag indienen bij de Dienst voor uitkeringen van het RIZIV. Hij voegt hierbij:

  • een overzicht van de verstrekte dienstverlening
  • de bon die hij van de gerechtigde ontving.

De aanvraag gebeurt online gebeuren bij het RIZIV (www.riziv.be) of via een papieren formulier dat gedownload kan worden van diezelfde website.

Inwerkingtreding

Het ontwerp KB treedt in werking op 1 april 2024.

Bron: https://www.sd.be/ellawebsite